Mitt hästintresse började så här....

Kommentarer - 1 st.  |  Kategori - Allmänt  |  Daterat - 2011-05-12 » 20:04:59
jo, det började med att min bror red på sorf. Och jag följde ofta med dit och tittade på honom. Men jag var lite rädd för hästar, och jag såg min bror ramla av några gånger, och det var inte så kul.
Men sen i 5:an, så var det jag mest önskade mig var att få börja rida på sorf. Det var min dröm. Men en sak, jag gick aldrig till skolan, jag hade stora problem då,,, någon jag helst inte skulle vilja ta upp här. men var inte med på lektioner osv. Men mamma sa att om jag klarade dagarna, så skulle jag få börja på sorf. Och det gav mig styrka, kraft. Och jag klarade det, underbart. Så tisdagen, 2 veckor senare, kl 17.40 började min första ridlektion. Jag var jätte nervös, och iochmed att jag nästan aldrig hade ridit så,, men den första hästen jag red då, var Kajsa. Kajsa var en otroligt snäll ponny, men tyvärr finns hon inte kvar på sorf.
Nästa häst jag red, var Isabella, kunde fortfarande inte rida lätt, så jag skumpade och hoppade, och det gjorde att hon blev lite sur, men vem skulle inte bli det om någon satt och hoppa på din rygg? Isabella var en d-ponny, fast vuxna kunde rida henne också, för isabella växte till en liten storhäst. Hon var min klumpedunss, för varje gång jag red henne, snubbla hon till eller så..men hon finns tyvärr inte heller kvar på sorf.
Nästa häst var Floris, den envisa fjordingen. Han var inte den bästa hästen tyckte jag, iochmed att han vägrade gå först, och bråkade bara med mig, och det gjorde att jag blev lite rädd när han bara tryckte in mig mot v'ggen sov, men lärde mig sen att man fick vara riktigt bestämd. Han finns inte heller kvar.
Sen red jag Ayla, hon var den första hästen jag galoppa på, och hon var underbar tyckte jag. Men det var så att hon ville följa efter dom andra hästarna, och ville intee svänga om jag kom för nära någon annan häst, så det hände lite då och då att hästen framför sparkade till när vi kom för nära. Hon finns ännu kvar på sorf.
Sen var det Prince, den sötaaaa älsklingen. Han är en b-ponny, och är väldigt snäll. Vill helst också följa efter dom andra, men lyssnar otroligt bra. Han finns också kvar ännu.
Sen var det den underbara, söta, envisa älsklings shhettisen Akter. Han var min favorit i över ett halvår, men efter att jag blivit lite för lång, gled vi ifrån varandra, och han börjar tröttna, så han är inte så värst snäll att hantera eller så. Men fortfarande en av mina favoriter.
Sen var det Albin, Abbenisse. Han är en b-ponny ochär en väldigt snäll, seg häst. Hhaha, enligt mig ialla fall. Han är en sån häst man mmåste kämpa med för att få igång. Men är en väldigt bra nybörjar häst.
Sen red jag Mac Spot, spottisen. Han kan vara lite sur i spilltan, men är en väldigt bra häst att rida, lyssnar bra, och kan vara pigg.
Sen har jag ridit måååånga fler, men kan inte riktigt berätta alla, för då skulle alrig inlägget ta slut tror jag xd.
Men en sista, och det är Zello, en av dom nya som har kommmit år 2011. En favvo nu. Han är en underbar b-ponny, som har tävlat både hoppning och dressyr. En bra häst och snäll i hantering och ridning. Han kan vara jäkligt pigg, men lyssnar ändå riktigt bra. Men nu rider jag på onsdagar, kl 18.30 pga, att min förra grupp var flera år yngre än mig, och jag lärde mig väldigt fort, och dom kom efter, så det vart tråkigt tillslut.

Det högsta jag har hoppat, är 85-90 cm, med min kompis häst. Det var samtidigt som jag lärde mig hoppa i galopp, och 3 kombination.(stavning). Och jag satsar på hoppning, .
Just nu rider jag på sorf, men har även ett stall "hemma". Jag är skötare på en d-ponny en åker bort, som jag ska börja tävla med så småningom. Han är en väldigt snäll ponny, han blev inte riden i vinter, pga att jag blev lite rädd när han gjhorde så att jag bröt my nose, men nu har jag kimmot igång igen, men har bara hoppat honom 3-4 gånger, men högsta jag har hoppat med honom är 60 cm. Och han är en sån häst man bara flyger med lixom, underbaaaar.

Jag har inte kunnat ridit ut pga att jag är livrädd för älgar. Vet faktiskt inte varför, men hatar dom bara.
Kan fortfarande inte rida ut långa svängar, men jag tar en bit i taget, och har nu börjat lite smått.

Isabella
Isabella
Gnistra
detta är inte Floris, men är en bild som man kan få fram lite likheter.

Ayla, en underbart fin ponny, och coola ögon.

Price, ♥
IMG_0212


Underbar Akter, den hästan jag tävlade första gången med, och den jag har flest minnen med♥

Abbenisse, sötnos!
IMG_0205
Mac Spot, spppppppppppppot!

Zello älskling, puss ♥

Detta var min hästhistoria♥

bra?
Postat av: mimmi :)
URL: http://mimmipiggthebest.blogg.se/ 2011-05-13 / 19:36:42

gnistra!! <3 :D fin blogg :)


Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?