Arg - inte bara jag

Kommentarer - 2 st.  |  Kategori - Allmänt  |  Daterat - 2015-04-20 » 23:56:29
Ännu en gång har jag fått en kommentar jag bara känner mig tvungen att ta upp. Där jag ännu en gång ska sluta klaga och vara som alla andra. Känner bara, ursäkta??

Psykisk ohälsa, vet du vad det är? Eller vet du vad det innebär? 

Jag kan hålla tårarna inne, fine. Jag kan låtsas som att allt är bra och jag kan skriva glada inlägg på bloggen eller sociala medier som om mitt liv svävade på rosa fluffiga moln. Jag kan lägga på det där fakesmilet och sminka mig lite extra för att inte påsarna under ögonen från en sömnlös natt ska synas. JAG KAN DET. Men vet du, jag vill inte. Jag vill att hela världen ska veta om min psykiska ohälsa och jag vill att hela världen ska veta att jag mår PISSdåligt. 

Men jag vill också att världen ska veta att vem som helst kan lida av psykisk ohälsa. Inte bara hon den där tjejen som blir mobbad i skolan, eller han killen vars föräldrar skiljde sig för ett par månader sen. Eller den och den pga kärleksproblem, drogmissbruk eller whatever. VEM SOM HELST. Kolla dig omkring, kolla på människor. Kolla på din bästa kompis eller kolla på din mamma. Kolla på din lärare eller den där populäraste personen på skolan. Vem som helst. 

Jag orkar seriöst inte med alla dessa fördomar som finns kring psykisk ohälsa. Orkar inte längre behöva försvara mig själv med ursäkter om varför jag mår som jag mår eller varför jag är som jag är. Jag är en helt vanlig 17 årig tjej, precis som en annan. Jag älskar livet och älskar allt omkring mig. Jag älskar fortfarande träning, jag älskar fortfarande spontana påhitt och det bästa jag vet är fortfarande mat. Jag går bara igenom någonting dem flesta gör nu, en jävla depression. Jag menar, tänk och slå upp ögonen. Varje unge i skolan har mer eller mindre gått igenom en depression, pga den stress skolan faktiskt kommer med. Vi går i skolan 13 år av våra liv, där vi redan som typ 13 åringar ska veta vad vi vill komma med i framtiden, vad vi vill bli och kunna prestera. Utöver det en fritid som alla behöver för att orka. Menar nu inte att alla som går i skolan lider av depression, menar bara att det inte ÄR så konstigt att man lider av det eller att en människa idag lider av psykisk ohälsa.  Alltså ja, jag vet inte ens vart jag vill komma längre med det här inlägget. 

Jag vill bara säga. Att man behöver inte ha en jävla anledning till att må dåligt eller ha psykisk ohälsa. Vem som helst kan lida av det och det är det som är så läskigt, och det vi alla på något sätt måste förändra och tänka. Det syns inte som vissa andra sjukdomar gör, men det sitter långt in hjärta och själ och tar kol på många. Säg inte att psykisk ohälsa inte är någonting, för det är någonting som dödar.

Sluta hyscha och vara så jävla fega! 




Postat av: Mimmi
URL: http://www.mimmipiggthebest.blogg.se 2015-04-21 / 09:24:38

Jättebra Emmie!! <3

Svar: Kram på dig Mimmi!! <3
Emmie Strandberg


Postat av: E
2015-04-21 / 22:09:36

Så otroligt bra skrivet av dig!
Det är hemskt att du ska behöva genomgå en sån nedstämdhet genom depressionen, men jag tycker att du gör en sån fantastisk sak när du vänder på det tråkiga för att belysa det viktiga! Att det är okej att må dåligt och att man bör prata om psykisk ohälsa för att få drabbade personer att känna sig mindre ensamma och utsatta! Det är enligt mig den enda lösningen till bättre hälsa hos oss

Svar: Kan inte tacka dig nog för denna kommentaren. TACK för att du förstår och tack för att du skrev <3
Emmie Strandberg


Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?